viernes, 16 de octubre de 2015

PRÀCTIQUES AMB EL MITE DE LA CAVERNA

Quina és la millor forma de govern ? Així començó la darrera classe d'avui a darrera hora del matí amenaçat pel comentari de la professora d'història : "avui estan impossibles". 

Com molts cops inicio la pregunta que obre el pensament de Plató sobre la millor forma de governar..pregunta que la condueixo a dues més : quina és la millor forma de governar-me a mi mateix i quina és la millor forma de governar-nos .. Un diàleg per la preocupació dels grecs com cuidar-se o com tenir cura d'un mateix i com tenir cura dels altres , políticament i èticament parlant. 

Trucan a la porta , un professor porta una alumna expulsada i em demana que si la vull a classe . Com no la vull tenir si és una expulsada de darrera hora !!!  Les dues noies del davant de primera fila riuren i el professor les renya : Noies , esteu a segon de batxillerat això no és per riure!!!!!  La porta queda oberta i elles confesen en veu baixa que riuen perquè al llarg de tot el matí han vist una gran desfilada de noies i nois expulsats reiteradament. És divendres. 

Parlo seguidament de les vessants que poden respondre a la pregunta inicial sobre Plató..i puntualitzo que parlar de millor indica que es busca una perfecció , un ideal, o sigui, que la resposta de futur és una utopia, o una possibilitat de cercar la millor forma de govern per una Politeia o república. 

Interpreto molts cops un paper , crido, ballo, salto, mocs les mans en una i altra direcció... I vaig fent preguntes ...  La Andra Carp pregunta per què vol dir "vessant" però ella mateixa senyala " vol dir opció ? " , si prespectiva a respondre la pregunta . Seguidament parlo de la vessant antropológia ( dualisme cos i ànima ) vessant epistemològica ( nivells de coneixement.) vessant ontológica ( graus de realitat o èsser) vessant ètica ( relació amb la justicia i el bé comú) vessant política ( equilibri entre la ciutadania i l'Estat ) ..

Poc a poc vaig fent que parlin , que no sigui "el club de la comedia " on faig exclussivament un monòleg ..Pol vols definir-me què és la independència ? 
-Ufff  , a mi m'ho demanes que milito en la CUP ? 
- La Cup sap què és la independència ? 
- I tant que ho sap .. 
- Clar tenen el do de la saviesa ? 
-
Aixi el Pol descobreix la seva ignorància sobre el tema , realment no sap definir-me què és això de la independència.. Recorro a la metàfora de la publicitat " No serà la República Ikea ? " ... Avanço aleshores li demano a la Marta que està a primera fila que disimuli una mica i obri el llibre per la pàgina que hem començat a llegir ... Riuen .. i s'adonen que la ironia penetra fàcilment en ells i elles. 


Al fons de l'aula la noia expulsada que la vaig tenir fa tres anys a primer d'ESO riu perquè parlem del llibre II que Plató en la República quan intenta descriure què és la justicia ...i concretament senyala que hi ha béns que son desitjables pels seus beneficis indirectes encara que ens causen penes.. ..Indico que a vegades una pena és un benefici indirecte que a llarg termini es consideri un benefici educatiu . 

La classe avança llegint el llibre de lectura-manual ATENA on s'exposa aquesta qüestió sobre la preferència sobre la vida justa en relació a la vida injusta.. Anomeno a Stuart Mill i la famosa cita " més val ser un Sòcrates insatisfet que un porc satisfet" .. 

Marta , tu que vols ser ?  
-Jo una persona satisfeta ... 
Segur ? 

Parlem de l'hedonisme actual , del món d'avui injust i insolidari, individualista, egoista, indiferent a la realitat dels altres ... 

El dia passat vaig demanar que tot llegint el fragment del mite de la caverna sense fer trampes i mirar per internet cap informació , descrivissin allò que s'explica per part de Plató en el mite... Tots ensenyen el que han dibuixat ..algú fins i tot ho explica en acabar ... cavernes horitzontals, cavernes verticals,... un alumne que aixeca un paper que no hi ha res dibuixat ...  Esta bé l'humor ....  

Finalitzem la classe de filosofia d'avui .. Crec que ha estat una bona manera de donar-me un repte a mi ... com a professor que encara s'entusiasme per explicar i moure els nois i noies a pensar i viure .. Finalment recorden el mite de la caverna explica't per la sèrie de TV3 Merlí que jo no vaig veure però que ells i elles han vist i segueixen... Una capsa , un llum , ... Ús atreviu a reproduir-ho el proper dia a classe ? ...

No hay comentarios: