jueves, 15 de agosto de 2013

IDENTITAT UN PROJECTE SOBRE ART I FILOSOFIA


                                                                                      a tots vosaltres ......


 El curs havia començat i ja en el primer trimestre amb la bona sintonia que tenia amb el grup veia com la dificultat de poder apropar-nos al marc teòric resultava força difícil. En el primer trimestre començarem amb el tema de la societat i la idea de la insociable sociabilitat de Kant per formular-nos què feia que no funcionés el model entre privat/públic ; col·lectiu/individual ; pensament/acció ... Va ser gràcies a la sugerència de la tutora del grup la Rosa que vaig canviar la dinàmica amb aquest grup intentant que les classes fossin més participatives i col·laboratives....amb la idea de fer un projecte final... De forma tímida al segon trimestre el treball sobre les relacions cultura i naturalesa vinculada amb la idea de animals humans va començar a través del cinema ,la pintura, l'escultura un intent de connectar amb el grup. 

No era fàcil doncs molts alumnes havien abandonat i altres la seva vida els superava en molts aspectes personals per atendre i aprendre en les classes de filosofia. Això va fer que en alguns moments tingués la sensació de derrota absoluta i aïllament . Un autor com Nietzsche potser a qui especialment tinc una certa simpatia va fer que poc a poc les coses canviessin..La pel·lícula " El dia en que Nietzsche lloró" va obrir una mena de sentiment de proximitat amb el grup i això jo vaig començar a ser més conscient... Els mandales que vàrem dibuixar entre tots i exposaren per mi va ser el moment d'inflexió per renunciar al que feia a la resta dels grups de primer i iniciar de forma lliure un treball més col·lectiu. En el tercer trimestre el tema de les relacions ètica i moral i les teràpies del jo que condueixen a la idea de fer camí amb un mateix va obrir moltes possibilitats. Cal dir que tenia en Roger estudiant de pràctiques que potser va servir d'un cert incentiu per tirar-me a la piscina del tot. 

El procès s'inicià amb la projecció de Fake Orgasm del director Joe Sol , un film que presenta un il·lusionista de gènere que busca a través del públic interactuà sobre el tema de la identitat, el sexe, el gènere, la persona, les relacions humanes, l'art, la cultura, la societat, la moral , ètica..  La pel·lícula els va deixar a molts d'ells i elles força desconcertats. Jo anava abans de cada part de la peli aturant i fent qüestions a l'aire perquè s'interroguesin sobre el que estaven veien... El final del film precisament sembla que porta a una petita història en forma de conte que narra aquest origen entre els primers homes i dones de la terra i la seva identificació amb quelcom estranyi : el gènere... 


D'aquí doncs va nèixer la idea de iniciar un PROJECTE SOBRE LA IDENTITAT HUMANA amb la intenció de treballar personalment quí som, què som, per què som, on som... Per això calia però donar algunes pautes perquè les primeres preguntes van ser de molts dubtes i molts camins d'impossibilitat de fer el que els demanava... El professor d'art Jorge va servir per en les anades i vingudes amb el tren de Barcelona parlessim de la creativitat artística i del procés de creació dins l'art ... Ell més endavant em va passar unes pautes o criteris per valorar el que feiem en les classes i el procés de creació...  

Vaig entendre que calia donar alguna mena de suport teòric que ajudés a entendre el que no volia que fessin i el que havien de conseguir per això vàrem començar a dissenyar les idees que es resumien en tres aspectes : 


  1. fitxa del procés tecnològic 
  2. un quadern per anotar el dia a dia del procés de l'artista 
  3. un projecte final amb un resultat (acabat o no)artístic. 

Això com deia implica donar alguns elements teòric un d'ells van ser alguns artistes més conceptuals que treballen amb la identitat humana . Jose Luis Pardo en un artícle al País havia escrit fa uns anys "Cuerpos desnudos" fent referència a Ron Mueck i l'escultura "Dead Dad". Aquest article que vàrem llegir a classe va presentar aquest tractament del cos i de la imatge que ens fem del cos i del no-cos.. Per primera vegada vaig començar a insistir en oblidar les idees prefixades sobre el que som, el que ens defineix, el que ens identifica, ..... En un paral·lelisme vaig agafar la figura de Mueck i la vaig comparar amb altres que la pintura més tradicional relacionades amb el cos mort al llarg de la història havien presentat. 

                               http://alsinaxavier.blogspot.com.es/2013/03/viernes-santo.html

Vaig continuar treballant i en un altre article de Rafael Sanchez Ferlosio que parlava de l'estètica transgresora analitzarem com cal diferenciar un art que imita i un art que crea , un que produeix i un que reprodueix ... Complementat amb un article de Kandisky , "La obra de arte y el artista" on s'afirma que l'art es el que té una vida interior total ....i  un article anomenat "un jardiner" extret de la petita obra de Maite Larrauri sobre La voluntat de poder sobre la filosofia de Nietzsche que parlava de la idea de fer de la nostra vida una obra d'art ... 


Tots aquests ingredient van dibuixar el que buscava en el que els hi demanava per això vaig començar a fer un seguiment presencial a classe demanant com treballaven i un petit esbòs de les idees que tenien o bé un seguiment virtual via gmail per dubtes, interrogants, etc...precisament aquest segon va resultar més eficaç per l'anonimat i per la franquesa que molts cops parlaven de les pors i entrebancs en el procés ....  Vaig descobrir que els hi faltava en molts d'ells creure en ells mateixos , saber que tenien una potencialitat enorme i que ho podien fer molt bé... 


Un dels documentals que quasi al final vaig afegir va ser el de Abbas Kiarastami 


per continuar amb la idea de idees preconcebudes, prejudicis, idees ja fetes i creades... Cal dir que la diversitat de les formes artístiques ha estat molt variada : 

pintura 

escultura

fotografia

video 

graffitti

música

mòbil 



El projecte s'ha presentat a classe expossant oralment la idea que havien treballat i han presentat els tres elements que abans hem dit : fitxa, quadern i projecte finalitzat.. 


A la fi hem realitzat aquesta presentació en públic al vestíbul del centre per veure com espectadors quina havia estat la feina i el procés elaborat ... El resultat final 



Sento que la feina de tots i totes ha estat un bon exemple artístic ...



No hay comentarios: