miércoles, 9 de mayo de 2012



http://fgbueno.es/med/tes/t107.htm  revista Tesela


http://filosofia.org/cla/pla/azf11007.htm  Impunitat de la mentira .B.Feijoo.

La mentira té moltes formes i varietats . En aquests temps mentir no està mal vist i Bueno explica que en el món jurídic no és un delicte mentir . Potser això explica molts dels casos que aquests dies seguim en els mitjans de comunicació. 
Com els mites que poden ser considerats com a formes de mentira i socialment s'accepten. Hi ha un receptor i un emissor : el qui menteix i el qui -es mentit.  Són els subjectes  que aparenten i simulen una aparença de veritat.  En l'antiga Grècia el qui tenia el coratge de dir la veritat , el parresiastès" era sincer amb l'altre però no era vàlida entre iguals si no més aviat era entre desiguals quan hi havia una relació de poder entre el poderós i el qui es trobava sotmés a ell. Per això la parresia presenta en el subjecte unes conseqüències :l'exili o l'aillament social del qui diu la veritat.  En la pel·lícula de Dreyer "THE ORDET" ( la palabra)  només qui es considerat boig o anormal pot dir la paraula com a paraula sincera i veritable. 




En aquest sentit hi ha mentires necessàries considerades piadoses dins la medicina o mentires oligofrèniques de qui menteix dient una mentira que no és creible.  Doncs el mentider està col·laborant en  el sistema per aguantar la veritat mateixa.  Un mentider és un impostor que acaba convertint-se en un vident i troba un públic que li convé  " una droga per enganyar-se a un mateix " .  
Els impostors com a mentiders Rousseau, Marx, Bakunin  doncs creuen en una mena de situació ideal que mai arriba .... En aquest sentit expliquen una mena de "pastanaga" que permet enganyar a l'altre , establint una complicitat en el fonamentalisme democràtic que creu que la representació política té una bona finalitat de justicia , igualtat, tolerància ...    No hi hauria diferència amb el depotisme il·lustrat perquè no són propiament mentires sinó complicitats dels propis subdits que participen de la mentira que accepten al polític, lider, director que té la veritat entesa com una veritat xamànica o de l'Il·luminat . 
Com és que necessitem la mentira ?   La situació actual sembla molt la que Plató presenta en l'Hipias on s'explica aquesta idea de la mentira com una doble mentira i veritat


No hay diferencia entre el mentiroso y el hombre veraz: ambos saben igualmente la verdad, puesto que el uno la disimula, sabiéndola; y el otro la sabe, puesto que la dice. Veamos la segunda. El mentiroso es superior al hombre veraz en cuanto disimula la verdad con conocimiento y voluntad, mientras que el hombre veraz puede engañarse y engañar a los demás involuntariamente: el embustero vale más, porque sabe lo que hace y hace lo que quiere, a saber, engañar.











1 comentario:

Jordi Beltran dijo...

Molt interessant, i actual. No coneixia la conferència de Bueno. Gràcies.