sábado, 12 de noviembre de 2011

Apocalyse now i Nietzsche i l'horror



En aquesta pel·lícula APOCALYPSE  NOW  de Francis Ford Coppola es presenta una escena utilitzant la música de Richard Wagner amic personal de Nietzsche   fins que va trencar totalment amb la seva amistad amb l'escenificació de l'opera  Parsifal 



on es vincula amb el  cristianisme . Per què ? L'art ha de ser un coneixement que no estigui condicionat per cap subjecte ni cap subjecció. L'extasi té el significat de ser una cosa anormal , defectuosa, com si fos contrantura.. El cervell està fora de si , no té cabuda en la normalitat ..La bogeria doncs és una forma de trobar la ment alienada  i una forma on el cervell es troba fora de si mateix.


Aquesta pel·lícula està inspirada en la novel·la de Joseph Conrad "El cor de les tenebres"  i fa un retrat de la guerra del Vietnam.  L'estructura narrativa  com la simbologia que surten en la pel·lícula tenen força complexitat. 

Proposem però una sèrie de preguntes per interpretar millor la pel·lícula : 

  1. Quins elements simbòlics de la pel·lícula (la jungla o selva, el riu, les lleis i les normes mirlitars  .,,....)  així com els personatges del coronel Willard Kurtz o el coronel dels helicòpters   ....  relacionaries amb els conceptes d'instints primaris o home intuïtiu i home racional ?  elements apol·linis i elements dionisiacs ? 
  2. Willard a mesura que avança pel riu va trobar-se progresivament amb situacions cada vegada més caòtiques i absurdes . Quin significat donaries a això ? 
  3. A què es refereix Willard quan diu que " no s'hauria de sortir del vaixell , però Kurtz si que ho va fer ? Què simbolitza el vaixell ? 
  4. Quina diferència hi ha entre la bogeria de Kurtz i la del coronel de l'helicòpter ? Per què el primer ha de ser eliminat i mort com diu en l'escena final de l'horror i el segon no ? 
  5. Qué vol dir Willard quan diu que Kurtz que "era de la jungla d'on provenien les ordres que ell rebia ? 
  6. Hi alguna relació entre la forma d'actuar de Kurtz i la certs grups terroristes actuals ? 
  7. Creus que existeix una moral del terror ?  
  8. Com interpretes la història dels nens i nenes amb mutilacions que s'explica en l'escena final ? 

El coronel llença napal en forma de foc que tot ho destrueix mentres els seus soldats surfistes planejen les ones del mar a les costes ...  El caos s'apodera amb la música del cosmos ... i wagner ho expresa molt bé. Quelcom exterior a nosaltres ens allibera de nosaltres mateixos.... Com a subjectes no som més que un nexe de coneixements i per sobre aquesta individuació tan sols el coneixement divers de l'instant , més enllà del primer record que deixa de ser coneixement. La nostra vida es redueix a un comentari del que se ha viscut i aquesta vida mateixa , a la vegada, fa que el mateix present sigui un record , per això només en l'instant es contempla la vida , no som una vida..Ens veiem actuar, parlar, patir,  però hi ha una fractura en el present.....







En el diàleg final el coronel Kurtz parla de l'horror de la idea de l'home superior de convertir la guerra del Vietnam en una mena d'opera filosòfica oferint imatges de l'infern de Dante sota la intensitat de la música wagneriana ... Què és l'horror ? Conrad en la seva novel·la havia parlat de l'Africa Colonial al Congo ...L'atmosfera és asfixiant en tot el llargmetratge on els soldats ja no identifiquen el bé del mal , el dolent del pervers, ... Però mentres maten imposen normes com les de no poder escriure la paraula "prostituta " en els avions que bombardeigen perquè sembla que podria ser obscé.. Kurtz és un fanàtic dins la jungla un exboina verd convertit en un déu com a superhome ..explica la barbàrie amb una fredor inusual ..."tens dret a matar-me , tens dret a fer això però no tens cap dret a jutjar-me" ...idea nietzscheana del superhome  ..La realitat no és el que ens sembla ser , no és el món que ens fan creure que vivim , la realitat sen's escapa sempre sense voler perquè apareix l'horror i la mort, el dolor i l'angoixa , la pena i el terror ... La paradoxa doncs de saber viure dins un món que no ens agrada del tot, saber estar en una vida que no la hem pogut escollir , en un ....   La música del grup The Doors també element emblemàtic de l'època en la que es va rodar desperta aquest element d'inconsciència que ens aboca a una consciència per donar sentit al que precisament no té sentit com diu el coronel. Al final hi ha una frase tremenda que defineix on està >Nietzsche en tot això : 


" M'agrada l'olor del napalm pel matí "  ......

No hay comentarios: