miércoles, 27 de julio de 2011

FORMES NATURALS ??..


Espinoza és un autor que cal llegir i potser m'atreviria a dir que recuperar avui més que mai . Aquesta idea que proposo ve de la lectura del llibre de Maria Zambrano "Confesión : género literario. Zambrano sosté que la filosofia busca la veritat segons la raó perquè la veritat transforma la vida. Espinoza precisament intentarà en la seva obra "Ètica" fer això ...trobar la veritat per tranformar la vida.  Potser la mística vindria precisament en aquesta proposta de desfer la distància entre vida i veritat... i no la religió o la moral que persegueixen precisament el contrari ... Negar la vida vol dir aceptar aquesta com el que et ve donat des de fora d'un mateix... Cal guanyar la vida amb la veritat mateixa però això és un repte. Un repte gens fàcil però tampoc impossible. La veritat de la mística platónica o aristotèlica resulta inaccesible per estar lluny de l'abast de tothom.. Per això s'acaba idealitzant i en aquest sentit resulta inasolible per qualsevol ignorant. El mite de la caverna converteix així l'experiència d'accès a la veritat en un exercici dialèctic i eròtic , on el desig de ... en el fons és el refugi per especular o teoritzar sobre el que ens agradaria ser o tenir .. Però el lloc de la veritat resulta ser una simple especulació , una entelequia, una abstracció. De la mateixa manera el Bé i la Veritat s'externalitzen perquè deixen de ser quelcom propi de la vida mateixa i l'existència. 
Espinoza en el llibre IV (sobre les pasions) ens parla de la veritat i la vida i de com poden establir una certa relación on l'amor intervé com a forma de viure , d'encantar-se per la vida i per l'existència." La veritat pura pot acabar humiliant la vida quan no ha sabut enamorar-la "- ens dirà Zambrano. 
La natura ens presenta la vida i la seva manifestació en les nombroses formes accidentals i substàncials que permeten trobar-nos amb nosaltres mateixos..com si del bosc pogués sorgir una mena de formes fantasmagòriques que donessin precisament aquesta visió global i oberta de la vida i la veritat. A quina forma fa referència la imatge ? Què representa ?  Què indica o senyala la forma presentada ? Què ens sugereix ? .... Si trenquem la màxima el racional és el real que Hegel va insistir ens trobarem en la reducció d'aquesta distància entre una veritat sommiada i una veritat transformadora... Com la imatge que ens captiva de la natura i ens pot transportar a una vida veritable en tan que serveix per eliminar la possible ideologia que sempre posem dins aquesta vida i aquesta veritat...

No hay comentarios: