domingo, 4 de julio de 2010

CONTAMINACIÓ I MEDI AMBIENT.



Fa temps  sembla que el medi ambient sigui noticia protagonista en moltes portades de diaris i en nombrosos documentals dels mitjans de comunicació audiovisuals. El cinema també ha cercat el filó de les produccions apocalíptiques que ofereixen reflexions sobre el futur incert que el canvi climàtic ens portarà amb l'augment de les temperatures , l'excassetat de recursos energètics o sostenibles, la desaparició de les espècies ,.....Les polítiques ja fa temps han inclòs en els seus programes de partit elements i propostes per defensar o garantir que el planeta blau no sigui una mena d'abocador de residus amb la gran quantitat de productes que consumim i que rebutjem cada dia, hora, minut. Aquesta sensacio d'efimer on tot és equivalent a un temps curt i fugisser no ens instala en res ni enlloc. Penso que això ens hauria de fer pensar. La natura no és un bé qualsevol que pot ser matèria d'intercanvi com deia fa pocs dies l'exdona de Mitterand que ara fa una tasca a l'amazonia lluitant perquè l'home no acabi amb tots els recursos acuifers de la zona. Fa pocs dies a causa del vent que ens impedia avançar vaig haver de desistir de   pujar la muntanya del Costabona. L'ésser humà lluita contra ell mateix i contra tot allò que sembla que no es trobi al seu abast. En la baixada parlava precisament d'aquesta experiència per mi mística i espiritual que un pot tenir amb la naturalesa quan aquesta es presenta amb aquesta fortalesa, grandesa.. De la mateixa manera la natura ens fa entrar en una relació humana diferent per exemple quan contemplem el mar o quan estirats a terra gaudim de la sensació que el vent i l'herba ofereix als nostres sentits. La natura en aquest sentit no és qualsevol cosa...Hi ha autors , pensadors, escriptors que han reflexionat sobre el tema per transmetre aquesta idea d'una natura que ens hauria de contaminar com diu Pedro Guerra oferint-nos aquest enllaç entre borrisols , sorra , pedres, flors , arbres, animals....  No és per casualitat que la vida d'un està plena de gats (Cleo,Salom,Babsy,Bubilet,Bruixa,Opotom,Neua,Tomàs,Nur,....) gossos (Mitu,Igur,Mel,...) peixos , ocells,  o bé plantes de jardí com gardènies, hortènsies, aloes, xuclamels, heures, bogambilies, geranis, tomaqueres, faves, pitosporo, ficus, ..... o pedres negres, de colors, de cristall, planes, arrodonides, en forma de cor, ....  Peter Singer en el seu llibre "Desacralizar la vida humana" fa una interessant reflexió sobre el test de Draize per justificar la necessitat de canviar la nostra relació amb els animals i la naturalesa. Es cert tal com deia fa pocs dies en Fernando Savater en un article que la política actual accentua  debats que ara per ara semblen allunyats -com el debat dels toros- de la realitat social i econòmica del nostre país. Però això no significa que sigui necessària més que mai una autèntica reflexió sobre aquesta realitat que estem construint entre tots i totes. En aquest sentit la tecnologia que es defensa per sobre de tot sembla que ens hauria d'exigir més capacitat per pensar sobre quin món estem dissenyant. La tecnologia de la informació ens ajuda a millorar la relació amb l'entorn ? Ens condiciona aquesta relació ?  Millora la tecnologia l'eliminació de residus, de recursos mediambienals que s'esgoten,...? Avui precisament en el diari del Pais dominical parlen de la nova cria de salmó transgènic fabricada per crèixer ràpid i engreixar-se fàcilment. És això el que la tecnologia pot produir ?  La relació amb la informació ha de canviar i està canviant el Faceebook, Twister, Messeger, ...ofereixen noves possiblitats de relació amb aquest entorn. Però aquesta realitat que es va configurant virtualment ha d'oferir espais humans càlids i no ferèstecs que ens apropin instalats en la comoditat de les nostres mirades "jutjadores" del món exterior que no toquem, escoltem, sentim,olorem,palpem... L'allau d'informació no està relacionat amb un increment de coneixement....La tecnologia ha d'estar al servei com eina com instrument per ajudar-nos , per conseguir una relació diferent amb la realitat. Dins l'educació aquesta tecnologia informàtica ,audiovisual es va incorporant a les aules i es presenta com un repte. Com distribuir els ordinadors a les aules ?  Com gestionar el temps de recerca de la informació , el temps de producció de la informació, el temps de treball de cooperació amb la informació ,..?  
Si la natura és i hauria de ser un model que sempre ens ha inspirat per parlar-nos a nosaltres mateixos del que fem, del que som, del que vivim, del que sentim, del que ens fa habitar la cultura -i la tecnologia entre altres- no ens hauria de servir per establir murs i  barreres. 
Quina era la relació del grecs per exemple amb la natura ?  I a l'orient quina relació hi ha amb la natura ? 


No hay comentarios: