jueves, 17 de septiembre de 2009

Lliçons sobre filosofia : la pèrdua de la innocència

 
El primer dia no resulta igual que el segon, ni que el tercer.... perquè tots els dies són diferents. Per això avui explicant com cada curs al seu inici que era això de la filosofia no podia ser igual que els altres cursos, ni els altres anys. Ja fa 19 anys del meu primer dia. Els nois i les noies obren el llibre que per primera vegada tenen sobre la taula. Els hi comento que jo per primera vegada he volgut reivindicar el llibre de text de paper. Faig aleshores dues observacions : Qui ha escrit aquest llibre ?  Irene de Puig . En Tomàs que té el mateix nom que el meu gat però menys entremaliat que ell afegeix : d'una dona. Efectivament és una dona , i fa anys enrere això no hagués estat possible. A continuació miren el títol que diu : "Aprendre a pensar". La meva capacitat teatral fa que actuï allà mateix improvisat la trobada amb una cadira. Topo vàries vegades amb la cadira sense aturar-me en cap moment i passo de llarg. Les noies més despertes com la Rosa diuen que no m'adono de res ,no se observar amb el que topo. Aprendre escrit a la pissarra en lletres grans. Què vol dir aprendre ?  A continuació repeteixo l'experiment però ara topo amb la cadira i m'aturo a observar l'objecte. El miro, el toco , el colpejo, .... Una alumna nova diu : utilitzes els sentits per descobrir amb que has topat. Massa ràpid passem per la vida , tot és immediat, i no ens aturem per res , no ens adonem de res, no hi ha espai ni temps per fer-ho. Alguna persona accentua que no passa res per topar amb una cadira. Aleshores repeteixo l'experiment amb la complicitat del Deyker. El Deyker fa de cadira i l'objecte passa a ser subjecte. Topo sense més i no dic res de res. Repeteixo però ara m'aturo novament a parlar amb el noi i li demano disculpes. Veus com passa alguna cosa -semblo sentir del darrera de la classe. Aprendre no és fàcil. Però quan tenim mòbil, reproductor de dvd, rentadora, playstation,consola wifi, etc  Qui llegeix el manual d'instruccions i s'atura a seguir el que li diuen ?  Ningú aixeca la ma . Quan ho fem ?  Quan tenim un problema i no sabem com resoldre.  Aprendre requereix una capacitat per aturar-se i saber observar . Ho apunto en gran a la pissarra. Aleshores ve la paraula PENSAR. Què vol dir pensar ?  Pensar és reflexionar. I què és reflexionar ? Doncs raonar. I què és raonar? Això serveix per veure que podem caure fàcilment en el cercle viciòs de les paraules que no defineixen per si mateixes res de res. Pensar vol dir ? 
Poseu algun exemple de quan pensem ?  Doncs diu novament en Tomàs : quan vull saber si el que faig està bé o no està bé. Sempre pensem , senyala un altre alumne del fons. Per això indico que un tal Descartes ja va dir : Penso doncs existeixo. Pensar no pot separar-se de l'existir. La classe sembla engrescada. Parlo per acabar de la tortura que vaig patir al dentista ahir dimecres. Durant mitja hora en una saleta petita vaig haver d'escoltar el programa de telecinco de la tertulia d'un tal JoseJavier. Això si que era no pensar i fer que ningú penses..Riuen ... Ja han perdut la seva innocència... La filosofia comença a fer estralls ..... demà serà un nou dia. 

No hay comentarios: