martes, 28 de julio de 2009

Cal llegir avui ?

[ Font :Joieria Lorenzo González Sintes.Anys 1950.Gran Gràcia.]

Fa poc va finalitzar el curs escolar i tot repassant les lectures d'estiu que l'alumnat tenia com a deures per les vacances , vaig començar a preguntar-me si no resultaven ser els títols clàssics de sempre. En aquesta llista apareixien noms com : " La crida salvatge" " Aloma" "Rebeldes" ·L'odissea".... Efectivament eren clàssics perquè jo ja els recordo de quan anava a l'escola. Però la meva curiositat va portar a seguir investigant el motiu que existia per triar aquestes lectures i no d'altres més actuals com a lectures d'estiu per l'alumnat. Sota la taula de les fotocòpies del centre hi havia una pila de fulls per ser lliurats amb un títol que deia : Guió de treball de llengua. La meva capacitat per seguir indagant va fer que inicies ràpidament la seva lectura per descobrir aquest treball , sense sorprendrem de que fos de llengua i no de literatura. A la recerca doncs del meu objectiu vaig procedir i seguidament va aparèixer un únic punt com a element del guió: fitxa bibliogràfica.
O sigui que l'activitat de lectura es reduïa a elaborar aquesta fitxa amb un conjunts de dades informant del contingut del llibre i dels aspectes com editorial, nom, número de pàgines, etc...
Però amb un darrer intent de poder arribar al final de la meva curiositat vaig trobar-me amb un alumne del centre que precisament portava en ma els seus treballs d'estiu. Per això desprès de parlar sobre el curs vinent i del futur mes immediat com eren les seves vacances a la platja del poble vaig directament preguntar-l'hi : Penses que t'agradaran les lectures d'estiu ? El noi abans de respondrem va mirar un moment el seu mòbil i va deixar anar sense cap escrúpol : "vaya tostón ".
Em pregunto si la lectura ha de ser un mitjà per arribar a alguna cosa més significat iva o més personal o bé ha de ser una fi per si mateix. O sigui, els fem llegir perquè aprenguin a elaborar fitxes bibliogràfiques plenes de dades i ens demostrin que han llegit sense causar en ells cap mena de plaer o de gaudi per la lectura mateixa ? O bé els fem llegir perquè aprenguin a través de la lectura coses sobre el seu món, la seva vida, el seu entorn i disfrutin del que llegeixen ?
Dins una societat interactiva la lectura més que mai potser podria buscar aquesta interacció amb la vida, amb la realitat mateixa penso. Vull dir que la lectura i llegir ha de ser un mitjà per arribar a alguna cosa més i més tard ja descobriran que és o pot ser un fi per gaudir. O potser ha de ser un fi i busquem que llegeixin i ens demostrin que ho fan sense preocupar-nos de si els agrada i els genera sensació de benestar i plaer. Interactuar no és fàcil segons amb què i amb qui però la lectura hauria de poder generar no tanta informació i més coneixement i per tant intentar aconseguir que el que llegim ara per ara sigui dinàmic , obert, pler de suggerències i permeti com eina o instrument ser un mitjà per trobar-nos amb la vida i nosaltres mateixos.
Ho podem fer tal com s'enfoca a vegades dins l'escola amb fitxes bibliogràfiques i amb els clàssics repetits de sempre ? No penso que aprenguem gaire del que a vegades una resposta com la del noi ens ensenya i si ho fem potser hauríem d'estar a temps per canviar no us sembla ?

1 comentario:

salvador dijo...

Hi estic molt d'acord amb el teu escrit.
Penso que el mes important de la lectura es el gaudi personal en si mateix i les experiències que aporten al lector, que difícilment les podria obtenir d'altra manera.
Aquesta feina es molt important que es faci des de casa, per que el sentit de plaer sigui mes directe.